

Een nieuwe schroefas voor Mercedes.
Een gouden schroef en n zilveren schroefas zo lijkt het. Eindelijk is het voor elkaar. Nadat we in 2017 een paar kleine tochtjes hadden gemaakt was het ons duidelijk. T water gesmeerde buitenlager had slijtage door corrosie op de schoefas. Dat gaf een hoop geratel en om verdere problemen te voorkomen konden we niet meer varen. Dat was een vette domper op de pret. Geld om de schroefas te vervangen was er ook niet zo snel. We besloten een werfje te zoeken waar we lekker zelf ku


Tewaterlating Mercedes
Op 2 augustus 2016 was het zover. De kraan besteld voor 12.00 uur, dus om 10 uur kwam de buurman met z’n tractor om Mercedes naar de betreffende plek te rijden. Het was een bijzonder gezicht, dat mooie scheepje achter de tractor. De rit over het smalle weggetje was behoorlijk spannend. Vele gaten en 3 wildroosters gingen we over. Vooral de rechthoekige bocht was lastig, daar brak ook een plank, die we neergelegd hadden als ondergrond. Onderweg ook nog een tegenligger, een ec
schroef en schroefas
De schroefas is lang en hangt vrij onder het schip. Het lager is helemaal vast gerot. Na een strijd van een paar dagen lukt het om het oude lager eruit te halen zodat het vervangen kan worden door een nieuw lager. This slideshow requires JavaScript. #Mercedes #salonboot #schroef #schroefas


Deksel op de neus.
Om het houtwerk in de voorkuip te beschermen maakt Paul er een kap overheen. Hij maakt dit door 2 platen watervaste multiplex te verlijmen en ze in de vorm te buigen.
Een lastig karweitje. Maar inmiddels is Paul een geroutineerd houtbewerker geworden en lukt alles steeds makkelijker. Vorm buiten in de deksel. Hierna komen er weer vezelmatten overheen en wordt het geheel ingesmeerd met epoxy. Vezelmatten insmeren met epoxy. Daarna komt er een hardhouten lijst omheen en een aa


Het dak (er)op
De dakspanten zijn nog origineel. De dakspanten zijn nog origineel. Ze zijn kaal geschuurd en ontspijkerd. Daarna zijn ze samen met de daklijst weer terug geplaatst. Vooral het uitlijnen was lastig. Alles aan het schip is scheef, maar ook de ondergrond in niet vlak. Voor het dak hebben we speciale smalle schroten laten maken, 8cm met een kraal van 1 cm, zoals gebruikelijk was in het begin van de 20ste eeuw. Eerst worden ze allemaal in de grondverf gezet en daarna in 3 lagen


De ruiten
Kozijn va Lucella In de zomer van 2014 zijn de kozijnen af en hebben we de financiële ruimte om de ruiten te bestellen.In de salon komen 4 ruiten en in de keuken en het toilet komen dichte mahonie panelen met messing poorten. Ivm de veiligheid gebruiken we in de salon gelaagd glas maar wel met ingeslepen facetten. We brengen alle 4 de kozijnen naar de glasboer. Elk kozijn is net even anders en het is uiteraard wel fijn als de ruiten er goed in passen. Na 3 weken kunnen we ze


De voorkuip.
De voorkuip is ong 3.20m lang. Voor de in timmering hebben we mooie mahonie schroten laten maken van 8 cm breed met n kraal van 1 cm..
Het voorpaneel, waarachter de brandstoftank verstopt is, heeft Paul versiert met een Tomoe.
Een Tomoe is een abstract Japans symbool waarvan de oorsprong onzeker is. Sommigen zien het als een symbool uit het Shintoisme; de driedeling; Man, aarde, hemel anderen als een visuele weergave van de cyclus van het leven.
Paul heeft het gebruikt gew


de nieuwe panelen
De opbouw van Lucella was helaas al een of meerdere keren vervangen. De laatste keer was het niet heel subtiel gedaan, waarschijnlijk ergens in de jaren 70. De lijnen liepen niet mooi door en hier en daar waren rotte plekken.
Reden om de panelen aan de buitenzijde helemaal te vervangen. Dat betekende oude foto’s opsnorren, uitvergroten en bedenken hoe we ‘t dan willen hebben.
We kiezen ervoor het zo origineel mogelijk terug te bouwen. Dat wil dus zeggen panelen maken.
Een


Open dak
het dak komt er weer op Het dak is geschuurd, en hier en daar een stukje hout vervangen. Dan plaatsen we het terug. Boven op de schotten. Het is erg zwaar maar met vereende krachten is het wel te doen.
Nu komt een moeilijk gedeelte, het uitlijnen van het geheel.
Lastig omdat je niet helemaal om het scheepje heen kunt lopen. Maar ook dat komt weer voor elkaar. #notarisboot #restauratie #salonboot


de orginele deuren en tussenschotten
binnen deurtjes en panelen geschuurd Het is september 2012.
De deuren en de tussenschotten van Lucella zijn helemaal kaal. Met een krabber alle oude lak eraf, een heel karwei om tussen alle randjes te komen. Maar als niet alles eraf is houdt de nieuwe laag niet goed. Aan de binnenkant van het scheepje zetten we alles in de 2 componenten olie; d1 en d2.
Hiermee hebben we goeie ervaringen voor houtwerk binnen.
Het is gemakkelijk bij te werken met kleine beschadigingen, het g