top of page

Schipper H van den Ouden

Hendrik van den Ouden voer als knecht op de Courier bij schipper Roukema. Op 16-2-1931 heeft van den Ouden het schip gekocht van schipper C. Roukema en samen met zijn vrouw en 2 dochters op de Courier gevaren tot 1958. Als domicilie hadden ze Ooltgensplaat.


Enige kranten knipsels

Eilanden nieuws 22 februari 1936




Maas en Scheldebode 8 september 1934




Maas en scheldebode 14 januari 1931




1931- 1958

Schipper Hendrik Marius van den Ouden




Courier met schipper HM van den Ouden


Op 16 februari 1931 koopt van den Ouden de courier van C Roukema te Oude Tonge (flakkee)

Den Ouden vaart samen met zijn vrouw Annetje Beijer en hun domicilie wordt Ooltgensplaat.

Tot 1936 hebben ze voornamelijk op België gevaren. Daarna hebben ze door heel Nederland gezworven met allerlei soorten vracht, aardappelen, bieten, wortelen, uien, porseleinaarde, ijzer, gerst, maar nooit kolen, volgen de Annie van den Ouden Beier was dat zo smerig dat je het ruim bijna niet meer schoon kreeg. Soms werden er zelfs stenen gevaren vanuit Nijmegen naar Ooltgensplaat voor ƒ 25,– omdat de lading te groot was voor 1 vracht moest er 2 x gevaren worden voor de prijs van 1 reisje.



Een vooroorlogs plaatje van de Courier varende met suikerbieten naar de fabriek in Dinteloord. Zie de grote ramen in de stuurhut.


Het schip was voorzien van een 30pk eencylinder hollandia motor serie K nummer 354 aan de voorkant van de motor.

Het schip was volgens schipper van den Ouden 1.90m op de ijk. De spanten stonden dicht bij elkaar. In de oorlog heeft het schip nog wel eens op de zeilen gevaren.

De Courier had vroeger eikenhouten dekken en eikenhouten gangboorden en brede eikenhouten luiken. Hendrik van den Ouden heeft deze later vervangen door ijzeren gangboorden en een ijzeren voorplecht.



Courier aan de kade in Ooltgensplaat, domicilie van de familie van den Ouden.


In 1944 is het schip door Duitsers in beslag genomen en gezonken bij Tienhoven aan de Lek. In 1945 kreeg de familie de ijzeren romp terug; alles was eraf gesloopt zelfs de ijzeren merkels.

Samen met zijn broer heeft schipper Hendrik van den Ouden het schip weer gelicht op de klassieke manier met een zijspek in het gat. Opnieuw opgebouwd op de werf van Aarts in Willemstad. Hierbij is het houten achteronder vervangen door een ijzeren paviljoen en kwam de ijzeren stuurhut hoger te staan. Ook is de motor vervangen door een nieuwe Hollandia gloeikopmoter van 30pk. Pas halverwege 1946 was de Courier weer vaarklaar.




Na de oorlog is het schip helemaal vernieuwd, opvallend is de andere stuurhut met kleinere ramen.


Tijdens de watersnoodramp in 1953 brengt van den Ouden met de Courier 600 flessen melk naar Ooltgensplaat en vaart daarna op en neer met zandzakken. Ze evacueren ook nog mensen , waaronder de burgemeester en zijn gezin, en brengen deze veilig naar Willemstad.



Hier ligt de Courier in de haven van Dirksland ong 1955.





Nog een naoorlogs plaatje Hier in de winter in de haven van Hoogvliet.


In 1958 verkoopt van den Ouden zijn schip aan dhr Vermeer te Hoogvliet en gaat aan de wal wonen. De Courier wordt tot ong 1968 daar gebruikt als werkschip daarna verliest Lena van den Ouden (schippersdochter)haar uit het oog.

Comments


Berichten

Recente berichten

zoekwoorden

bottom of page