top of page

1931-1958 Schipper HM vd Ouden

1931- 1958

Schipper Hendrik Marius van den Ouden

Courier met schipper HM vd Ouden. Voor de 2e wereldoorlog.

Courier met schipper HM van den Ouden


Op 16 februari 1931 koopt van den Ouden de courier van  C Roukema te Oude Tonge (flakkee)

Den Ouden vaart samen met zijn vrouw Annetje Beijer en hun domicilie wordt Ooltgensplaat.

Tot 1936 hebben ze voornamelijk op België gevaren. Daarna hebben ze door heel Nederland gezworven met allerlei soorten vracht, aardappelen, bieten, wortelen, uien, porseleinaarde, ijzer, gerst, maar nooit kolen, volgen de Annie van den Ouden Beier was dat zo smerig dat je het ruim bijna niet meer schoon kreeg. Soms werden er zelfs stenen gevaren vanuit Nijmegen naar Ooltgensplaat  voor ƒ 25,– omdat de lading te groot was voor 1 vracht moest er 2 x gevaren worden voor de prijs van 1 reisje.

courier met suikerbieten varend naar Dinteloord. Voor 1940.

Een vooroorlogs plaatje van de Courier varende met suikerbieten naar de fabriek in Dinteloord. Zie de grote ramen in de stuurhut.


Het schip was voorzien van een 30pk eencylinder hollandia motor serie K nummer 354 aan de voorkant van de motor.

Het schip was volgens schipper van den Ouden 1.90m op de ijk. De spanten stonden dicht bij elkaar. In de oorlog heeft het schip nog wel eens op de zeilen gevaren.

De Courier had vroeger eikenhouten dekken en eikenhouten gangboorden en brede eikenhouten luiken. Hendrik van den Ouden heeft deze later vervangen door ijzeren gangboorden en een ijzeren voorplecht.

Vader vd Ouden voer altijd vanuit Ooltgensplaat. Courier ligt hier aan de kade voor het dorpshuis.

Courier aan de kade in Ooltgensplaat, domicilie van de familie van den Ouden.


In 1944 is het schip door Duitsers in beslag genomen en gezonken bij Tienhoven aan de Lek. In 1945 kreeg de familie de ijzeren romp terug; alles was eraf gesloopt zelfs de ijzeren merkels.

Samen met zijn broer heeft schipper Hendrik van den Ouden het schip weer gelicht op de klassieke manier met een zijspek in het gat. Opnieuw opgebouwd op de werf van Aarts in Willemstad.  Hierbij is het houten achteronder vervangen door een ijzeren paviljoen en kwam de ijzeren stuurhut hoger te staan. Ook is de motor vervangen door een  nieuwe Hollandia gloeikopmoter van 30pk. Pas halverwege 1946 was de Courier weer vaarklaar.

Courier na de oorlog met een ander stuurhuis. Suikerbieten aan boord

Na de oorlog is het schip helemaal vernieuwd, opvallend is de andere stuurhut met kleinere ramen.


Tijdens de watersnoodramp in 1953 brengt van den Ouden met de Courier 600 flessen melk naar Ooltgensplaat en vaart daarna op en neer met zandzakken. Ze evacueren ook nog mensen , waaronder de burgemeester en zijn gezin, en brengen deze veilig naar Willemstad.

Courier in de haven van Dirksland 1955

Hier ligt de Courier in de haven van Dirksland ong 1955.


courier in de haven van Hoogvliet in de sneeuw.

Nog een naoorlogs plaatje Hier in de winter in de haven van Hoogvliet.


In 1958 verkoopt van den Ouden zijn schip aan dhr Vermeer te Hoogvliet en gaat aan de wal wonen. De Courier wordt tot ong 1968 daar gebruikt als werkschip daarna verliest Lena van den Ouden (schippersdochter)haar uit het oog.

Berichten

Recente berichten

zoekwoorden

bottom of page